Partyt

Living and room partyt i går gick bra.
Jag beställde de sakerna som jag skrev om i föregående inlägg, och en sak till.



Sov gott skylten

Jag ska få sov gott skylten i antingen födelsedags present eller inflyttningspresent av mamma.
Brickbordet ska jag få i födelsedags present av mormor och love hyllan i inflyttnings present:)

Så det är bara lyktorna jag ska betala själv.

Det lönar sig att snart fylla år:)


I går bjöd jag på pajer. Tanken var att jag skulle göra 3 olika men tiden räckte inte till så det fick bli 2 olika. 2 av varje så det räckte mer än väl. Hade räckt att göra 2 pajer bara...och jag som skulle göra 6 pajer:)


Kyckling paj


Du behöver

Utöver pajdegen:

  • 3 ägg
  • 3 dl mjölk eller grädde
  • 2 dl riven ost (gratängost eller hushållningsost går bra)
  • 4 kycklingfiléer
  • en rödlök
  • 2 msk socker
  • curry
  • salt
  • peppar


Grundrecept för pajdeg


Du behöver

  • 200 gram vetemjöl
  • 125 gram smör
  • 2 msk vatten

Gör så här

Hacka samman smör och mjöl tills smöret är finfördelat. Tillsätt vattnet och knåda ihop till en slät deg. Lägg degen svalt en stund innan du kavlar ut den. Degen räcker väl till en normalstor paj på cirka 26 cm i diameter.

Degen tål bra att sparas i kyl eller frys, se bara till att packa in den i plast så den inte torkar.


Gör så här

Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Vispa samman ägg, mjölk, socker och riven ost. Salta och krydda, snåla inte med curryn! Finhacka rödlöken. Skär kycklingen i centimetertjocka skivor. Stek kycklingen i olja så den får fin färg men inte helt genomstekt. Lägg ut kycklingen i pajskalet och strö över löken. Slå över stanningen och strö över grovmalen svartpeppar efter smak.

Grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.







Räkpaj



 

Du behöver

Utöver pajdegen:

  • 4 ägg
  • 2,5 dl mjölk eller grädde
  • 500 gram oskalade räkor
  • 150 gram räkost
  • 100 gram färskost typ philadelphiaost
  • hackad dill
  • riven ost
  • en halv rödlök
  • en citron

Pajdeg

Gör en sats pajdeg som receptet ovan.

Gör så här

Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Skala räkorna och låt dem rinna av i ett durkslag. Vispa samman ägg, mjölk, räkost och färskost. Krydda med någon matsked hackad dill. Slå stanningen i pajskalet och fördela räkorna ovanpå stanningen. Strö över lite riven ost. Grädda i cirka 180 grader i 45-50 minuter. Under tiden kan du skära rödlöken i tunna skivor och citronen i klyftor. Känn i mitten om stanningen stannat. Om pajen börjar få för mörk färg men fortfarande inte är färdig så täck med folie eller lock.

Låt den färdiga pajen svalna några minuter och dekorera med rödlöksringar, dill och citron.





Jag gillade kyckling pajen bäst!

Efter gästerna hade gått så fick jag göra de 2 pajerna som jag inte hann med att göra innan.
Egentligen bacon o broccoli paj, men jag tog bacon o kyckling paj i stället:) De har jag fryst in. Så dom har jag inte smakat inu.


Bacon broccoli paj

För 4-5 personer.

Ingredienser

Pajdeg:
100 g smör el. margarin
2½ dl vetemjöl
2-3 msk vatten

Fyllning:
Bacon (så mycket du önskar)
5 buketter broccoli
Purjolök

Äggsmet:
3 ägg
2½dl grädde
½ dl vatten
4 dl riven ost
½ tsk salt
1/4 tsk paprikspulver




Gör så här

1. Arbeta ihop pajdegen och ställ in den i kylskåpet ½ tim. eller mer.
2. När den är avkyld, trycks den ut i en pajform.
3. Förgrädda i 10-12 minuter...225 grader mitt i ugnen( Man kan klä pajkanterna med folieremsor, så åker inte kanterna ner).
4.Strimla bacon och stek det lagom. Låt bitarna rinna av på hushållspapper.
5. Kok upp broccolin lagom mjukt.
6. Hacka broccolin och purjolök och strö dessa i botten på pajen.
7. Lägg baconbitarna över .Vispa ihop äggsmeten.
8. Häll grädd-ost-smeten över.
9. Grädda pajen i 200 grader, tills den blir gyllenbrun ung. i 30 minuter. Kolla med en kniv i mitten, att smeten har stelnat. Servera med en god sallad. BON APETIT!





I dag ska jag upp till lägenheten och ta lite foton:)
Så i morgon borde de komma upp!!

Ha en bra dag!!!
Puss o kram


Kommentarer
Mamma

Tack för en härlig kväll, många vackra saker svårt att välja.Underbart goda pajer.Dom kommer jag att bjuda vidare på våra vänner.

Kram Mamma

2011-02-12 @ 13:15:01
Mamma

Tack för en härlig kväll.Det var svårt att välja bland alla finna saker.Underbart goda pajer du bjöd på.Bra att vi fick recepten för dom kommer jag att bjuda våra vänner på.

Kram Mamma

2011-02-12 @ 13:20:59
Mamma

Tack för en härlig kväll.Det var svårt att välja bland alla finna saker.Underbart goda pajer du bjöd på.Bra att vi fick recepten för dom kommer jag att bjuda våra vänner på.

Kram Mamma

2011-02-12 @ 13:22:46
Johanna

Ja, dom har mycket fina saker där!

Tack:) Kul att testa nya recept!

Kram

2011-02-13 @ 11:59:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0