Husvisning

I går började jag dagen med att gå på husvisning. Ett kärt litet hus. Men Jimmy gillade inte det. Så det var snabbt beslutat:)
Vi körde ner till stan och mötte upp Honken. De skulle handla inlines på inter sport, men där var inga som föll dom i smaken.
Lunchen blev på mc donalds:)

Sen körde vi hem till mamma o pappa. Mamma hjälpte mig med mina papper:) Jag hade från 23 oktober-09 till nu och lägga i ordning, alla dagrapporter, fakturer och kvitton:) Så det tog sin lilla tid. Varenda gång så tänker jag, nu ska jag sätta in de veckovis, för att slippa sitta med allt på en gång...men icke!!!
Så körde jag ut till min revisor med pärmarna:) Så nu har en sten lättat från mitt hjärta:)

Efter så körde jag till Anna o Markus. De bjöd på kvällsmat, tacos:)
Sen hade jag lite pedikyr där på Agnes och mamma.



Ordet taco kommer från spanska språket och betyder rätt och slätt ”bunt”. När man talar om tacos menar man oftast den mexikanska maträtten med samma namn. Tacos är egentligen ett samlingsnamn för ett mexikanskt sätt att äta många olika maträtter med hjälp av ett pannkaksliknande bröd av majs- eller vetemjöl och kallas för Tortilla eller Burrito. Ordet Burrito betyder ”liten åsna” på spanska men är även den vanligast förekommande formen av Tacos, det vill säga ett mjukt bröd av majs- eller vetemjöl med fyllning. Tortilla-brödet är ofta grillat eller ångad för att vara mjuk och formbar. I Tex-mex-köket förekommer ofta så kallade Tacoskal i samband med förtäring av Tacos.

Tacoskalen är torkade majstortillas som påminner om våra ”snacks chips”, dessa används för att lättare kunna äta upp allt på tallriken samt att doppa i salsasås eller liknande.

Fyllningen i Tortillas kan variera men är i regel spanskt ris, kött, bönor, sallad och salsasåser. Den mexikanska varianten av Tacos (originalet) är mindre än den amerikanska varianten som är betydligt större och innehåller mer fyllning såsom ost, gräddfil, lök, guacamole och liknande samt ris, kött och bönor.

Tacos är en mycket gammal maträtt och härstammar från Mexiko. Det är däremot på senare tid som resten av världen uppmärksammat och blivit förälskade i denna maträtt och detta sätt att äta mat.


Puss o kram



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0