Lördagen

Började dagen med att jobba, som vanligt på lördagar:) Skulle egentlligen träna efter jobb, men det kändes som det var 30 grader varmt, så jag brydde mig inte om det (tur jag redan tränat 4 ggr denna veckan)
Körde i stället och köpte mig en bakad potatis och cyklade och satte mig i mina föräldrars trädgård.
Sen var jag hos dom hela dagen, och kvällen med. Enda till vid 12 faktiskt:)
Riktigt mysigt!


Bakad potatis i ugn
1 Info
Inga ingredienser

Använd jämnstora potatisar, helst av mjölig sort som King Edward, Provita, Magnum Bonum, Hertha eller Matilda. Beräkna 1-3 potatisar per portion, beroende på storlek och om de ska serveras som förrätt eller huvudätt. De kan vara större eller mindre men bör vara jämnstora så att de blir färdiga samtidigt. Sätt ugnen på 200°. Borsta potatisarna väl. Stick i varje potatis med en grov nål, annars kan de "explodera" i ugnen under bakningen. Lägg potatisarna direkt på ugnsgallret mitt i ugnen eller i en långpanna eller på ett ugnssäkert fat. Saltbädd är onödigt. Baka potatisen tills den är mjuk, pröva med en provnål. Medelstor potatis är färdig på ca 45 minuter, större potatis på ca 1 timme. Om potatisen sveps i aluminiumfolie blir den mer fuktig inuti och bakningen tar längre tid än utan folie. Potatisen kan också ugnsbakas i 175°, tex brevid en kötträtt som steks i ugnen. Bakningstiden ökar då med ca 15 minuter. Skär ett kryss i varje potatis när de är färdiga och tryck ihop dem från sidorna så att krysset öppnar sig. Lägg i en klick smör eller bordsmargarin och dofta över lite paprikapulver eller sätt i en dillvippa. Servera den bakade potatisen med olika tillbehör i skålar, tex hackat hårdkokt ägg blandat med hackad dill, storkornig kaviar, gärna löjrom, eller hackade anjovis- eller matjesillsfiléer, hackad rödlök eller tunt skivad purjolök och gräddfil eller creme fraiche.

Smaklig spis:)

Puss o kram


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0