Tupperware

I går var jag hemma hos min syster. Hon hade tupperware party. Haha! Tänk så mycket bra plast saker det finns...och dyra! Fick köpt lite i alla fall.
Jag berättade för en kund häromdagen att jag skulle på partyt, så då ville hon ha några grejor, så jag fick vara sändebud åt henne:)
Anna (min syster) hon hade bakat semlor, mums! Ingen dålig kvällsmat:)

Klassiskt recept på jättegoda semlor. Från deg till fyllning. Semlor

Ingredienser

12 st

75 g smör
2 dl Arla ko® mjölk
25 g jäst
1/2 dl strösocker
1 krm salt
ev 1/2 - 1 tsk stött kardemumma
1 ägg
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 uppvispat ägg till pensling

Fyllning:
Inkråm från bullarna
1/2 dl Arla ko® mjölk
75 g mandelmassa
2 dl Arla ko® vispgrädde
Florsocker

Gör så här

Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen löst sig. och 6 dl av mjölet. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 225°. Blanda bakpulvret med 1 dl mjöl och arbeta in det i degen. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och baka ut 12 runda släta bullar. Låt jäsa på plåt med bakplåtspapper ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen ca 10 min.

Tillsätt socker, salt, ev kardmumma, ägg


Skär av ett lock på varje bulle. Gröp ur lite inkråm ur bullarna och blanda det med mjölk och riven mandelmassa. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och lägg en klick på varje bulle. Lägg tillbaka locken och pudra över florsocker.

Tips: Servera gärna semlan som hetvägg i djup tallrik.



Kommentarer
Tobbe

"Ingen dålig kvällsmat" :-)



Håller med. Bra mat som i supergott ja, men inte bra mat som i nyttigt:-)



Du har inte en över? ;-)



kram

2010-01-15 @ 13:47:07
Johanna

Haha:) Tyvärr så tog alla slut. De var väldigt uppskattade.

Var det denna helgen ni skulle vara på Idala gård?

Kram

2010-01-16 @ 09:10:37
Tobbe

Jepp, precis kommmit hem. Grymt mysigt och är proppmätt ännu:-) Kommer ni uppskatta. Allt i italiensk anda...

2010-01-16 @ 11:53:06
albin

Hej på er! Hur varmt har ni det? Igår var det -7grader som kallast. Jag oskar & pappa har byggt en snögrotta. Den är längre än mig och så bred att jag kan vända mig ett varv.XD hoppas ni mår bra.det gör vi:)XD vi är sååååååå avundsjuka på er. Så njut för oss också!!

2010-01-31 @ 10:19:27
Anonym

Hej på er! Hur varmt har ni det? Igår var det -7grader som kallast. Jag oskar & pappa har byggt en snögrotta. Den är längre än mig och så bred att jag kan vända mig ett varv.XD hoppas ni mår bra.det gör vi:)XD vi är sååååååå avundsjuka på er. Så njut för oss också!!

2010-01-31 @ 10:22:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0